2010年2月17日水曜日

ギエムとルグリ in ballet

昨年はシルヴィ・ギエムを観る機会が贅沢なほどたくさんありましたが、ボレロを踊ったベジャールの追悼公演からほぼ一年後、同じ会場で「マニュエル・ルグリの新しき世界」でギエムを観てきました(2 月 6 日、ゆうぽうと)。

ルグリの看板公演で、パリ・オペラ座のアニエス・ルテステュ、オレリー・デュポンやシュツットガルトバレエ団、アメリカン・バレエ・シアターのダンサーなど豪華な顔ぶれのガラ公演なのに、行く前から頭の中はギエム一色。

今回の注目の的と言えば、ルグリとギエムの 15 年ぶりの共演。踊られたのは、キリアンの「優しい嘘」とケネス・マクミランの「三人姉妹」の 2 演目でした。

優しい嘘(振付:イリ・キリアン)
2007 年に、ニコラ・ル・リッシュと踊った時には、ル・リッシュに抱きかかえられ、その腕の上で体を丸く縮めるギエムの姿が、儚く危うい息吹をもつ胎児のように見え、不思議な安息の瞬間があった。

毎回、静謐なこの作品を観ていると、音楽がモンテベルディからグレゴリアン聖歌へと移り変わっていくうちに、ついつい観ている自分も無我の境地に陥ってしまうのが難点。瞑想している内にあっという間に小品が終わってしまう。。。

今回、ルグリと踊る様子は、ともかく二人共よく動くので、キリアンの世界の「静」以上に、冒頭から「動」のイメージが強い。そこまで身体を動かすかと、まず二人の驚愕的な身体性を再認識。双方が対等に動けるが故に、静かな空間を切り裂くような躍動感を相乗効果で醸し出す。

チェコ人キリアンの、フォーサイスとはまた異なる静謐で緻密な世界は、禅のような静寂な世界を思い起こさせる。ギエムとルグリのペアは、彼らだからなし得る熟練した形で、動と静の対比の中に巧みに無の境地を表現した。

三人姉妹(振付:ケネス・マクミラン)
チェーホフの同名小説が元になっているこの作品では、田舎教師のクルイギンとの結婚に息が詰まる思いをしていた次女マーシャ(ギエム)は、ヴェルシーニン中佐(ルグリ)と恋に落ちる。今回の公演では、この中から最後の「別れ」のパ・ド・ドゥが踊られた。

この作品も、今までにギエムとニコラ・ル・リッシュのペアで何度か観たことがあるが、ギエムのベストパートナーは、クラシックバレエとしてあるべき形…男性が女性をひきたてるスタイルで相手をサポートし、お互いの苦悩と愛情のぶつかりを表現していた。

今回のルグリでは、あえて「女性をひきたてる」という趣向は薄まった感があった。ここでギエムとルグリという今世紀のスターダンサー二人が全く対等に渡り合って、互いの才能と個性を舞台上でぶつけあい、作品の芸術性を高めているかのようで新鮮だった。

ギエムの演じるマーシャについては、あえてここでは舞踏評論家アン・ヌージェントが言葉巧みに表現している文章を引用する。

「自分の境遇に課せられた社会的な制約のため、ヒロインたちは望みどおりの人生を選ぶことができない。ギエムはこれまでの解釈を踏襲せず、自分の言葉でそれぞれのキャラクターに迫っていった。彼女のマーシャとマルグリット*には現代的な感受性が仄見え、それは時折、危険な揺らぎとなって表面に現れる。」

「マーシャは、陸軍中佐ヴェルシーニンとの出会いに、束の間の幸福を見出す。ひょっとしたら自分のものになっていたかもしれない運命。だがマーシャの喜びは、悲しみに彩られている。おそらく決して手に入らないものに向かって、恍惚と身体を投げ出すギエムの動きに、観客はその悲哀を感じ取るだろう。」

アン・ヌージェント
「シルヴィ・ギエムの『マーシャ』と『マルグリット』」

*マルグリットはフレデリック・アシュトンの「マルグリットとアルマン」のヒロイン。これもロイヤル・バレエで、ギエムの十八番となった演目。


阻まれる愛、不可能な愛がテーマの演目。
互いに配偶者や子があり、貫くことのできない愛――ヌージェントの文章にもあるように、ギエムの一挙手一投足 から、悲しみに裏付けされた愛がほとばしり、切ない気持ちをかきたてられる。

最近はめっきりコンテンポラリーしか踊らなくなってしまったギエムだが、パリ・オペラ座やロイヤル・オペラ時代とも異なった情感溢れる舞台を観ると、もっと古典も踊ってほしいと切に願ってしまう。今回の「三人姉妹」を観て、彼女のさらなる進化を感じさせられた。

他の芸術と違わず、バレエでも観客が好むのは喜劇より悲劇。演じる方とってはじつは喜劇の方が数倍も難しいのだけど、観客は自らの悲しみのカタルシスのために悲劇を好み、興行側もその時流に乗ることを忘れない。

観るのは悲劇でもいいけれど、
実人生ではやっぱり悲劇はイヤだなあ…。

参考:少し古いですが、興味深いギエムのインタビューをご紹介

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Guillem and Regris in Ballet

I was so lucky last year that I could see Sylvie Guillem on the stage several times in Tokyo. It was just a year after I saw her Borelo in the memorial gala for Maurice Bejart at the same theatre, I could find her again at the same theatre in “New Universe of Manuel Legris” (2010/02/06 at Gotanda U-Port).

Manuel Legris was the hero of the night, other guest dancers included Agnès Letestu and Aurélie Dupont from the Opéra national de Paris, and more from Stuttgarter Ballett and American Ballet Theater. It was a luxurious gala, but I had already got so excited to think about Guillem’s performance. It was an unbelievable and comfortable moment.

The main feature of the gala was a collaboration between Guillem and Legris for the first time after their 15-years separation. They performed “Doux Mensonges” by Jiri Kylian and “Winter Dreams” by Kenneth MacMillan.

Doux Mensonges (Coreographed by Jiri Kylian)
My first view of this work goes back to the performance by Guillem and Nicolas Le Riche. Guillem curled her legs in his arms and looked like a tiny baby with a fragile life.

Every time I see this piece of dance, the tranquil stillness invites me to spiritual state above my mind while music changing from Monteverdi to Gregorian Chant. Medication takes me so far, I always miss what’s going on the stage.

The partnership between Guillem and Regris created so kinetic movement that dynamic aspect was emphasizd more than tranquility of Kylian’s work. They stands out from any other dancers in dynamic and aesthetic movement. Both of them were free from any restrictions with a hardened body and an aesthetic sensibility. Their truly equal partnership generated a synergistic effect to create noble and beautiful impact to break the stillness.

The works by Jiri Kylian, Czech choreographer, have a different type of tranquility world from William Forthyse’s one, it’s rather a reminiscent of tranquility of Zen. Guillem and Regris successfully expressed spiritual state of nothingness by their unique and skilled way to contrast silence and dynamic.

Winter Dreams (Choreographed by Kenneth MacMillan)
This work is based on Chekhov's play "Three Sisters." Masha, the middle sister was feeling trapped in her marriage to Kulygin, the local school teacher. She fell in love with Lt. Colonel Vershinin. Guillem and Regis performed pas de deux "Farewell."

I’ve also seen Guillem and Nicolas Le Riche dance this several times. Le Riche supported and squired Guillem by following the ideal way of classical ballet. Their movement brought their love, passion and sadness directly to the audience. In the end, it turned into emotional conflict to be torn by their family, society, and fate.

In contrast, Regris didn’t really follow this classical approach. Two distinguished star-dancers in the century were truly equal again throughout the program. They danced with a strong partnership. The discord of their talent and personality made the artistic caliber of the work amazingly higher.

Regarding Masha performed by Guillem, I’d like to introduce the words by a dance reviewer, Ann Nugent.

"Their heroines are prevented from leading fulfilled lives because of social expectations attached to their situations. Guillem, far from suggesting that she is an inheritor of roles, approaches the different characters in her own idiom. Her Masha and Marguritte reveal glimpse of a modern sensibility, and from time to time they brush with danger."

"For Masha, the middle sister, who is trapped into a respectable but loveless marriage, there comes a brief period of happiness when she meets Lt Col. Vershinin. Masha's joy, as she catches sight of a destiny that could be hers is tinged with sadness. You can feel this in Guillem's ecstatic sweeps of movement she seems to reach for the unattainable."

Ann Nugent "Sylvie Guillem as Masha and Marguerite"

*Marguerite is a heroine in "Marguerite and Armand" choreographed by Frederick Ashton. One of the Guillem's best performances at Royal Ballet.

Romance and love with obstacles and difficulties are the main theme of the work.

Both of Masha and Vershinin had a partner and child, and it was impossible for them to carry on loving each other. As Nugen wrote, Guillem’s all steps traced her love with sadness and made us filled with painful pathos.

Guillem has performed only contemporary program recently. After I saw her more emotional dance than when she performed at the one at the Opera national de Paris or Royal Ballet, I cannot stop long for her dancing classical programs. Her Masha realized me that she was still evolving her dance.

Like other form of art, audience prefers tragedy to comedy in ballet, too. It’s much harder for artists to perform tragedy than comedy. But audience wants tragedy for cathartic effects, and promoters never forget to chase after what the audience want.

I wouldn’t mind to see tragedy personally,
but I don’t want tragedy in my life.

These are nice Guillem's interviews.
Ballet Magazine "Sylvie Guillem... ....on Ballet and Dance" (1999/04/08)

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