2010年5月21日金曜日

ついに登場、2012 年 London オリンピックのマスコット

ついに発表された、2012 年ロンドン オリンピック、パラリンピックのキャラクター。

一目見て、あまりにも衝撃的…。

すでに公式サイトでは、二人(?)の誕生エピソードがアニメーションで紹介されている。

それによると、オリンピックスタジアムのための資材を造る工場を退職するおじいさんが、家に持ち帰った鉄鋼の液滴から作り出したのがこのキャラクター。

デジタル時代を意識したメタリックなデザインのキャラクターの頭にはロンドンのタクシーのランプをつけ、カメラのレンズを彷彿させる目玉が 1 つ、オリンピックのシンボルとなっている 5 色の輪をブレスレットとしてつけている。

それぞれの名前はイギリスの地名が由来となっていて、頭のランプの中にあるイニシャルで区別ができる。左側の Wenlockは、近代オリンピックの創始者であるクーベルタンが訪れた Much Wenlock の地名に由来している。クーベルタンは、この地で観たスポーツ大会から着想を得て、現在のオリンピックを始めたのだそうだ。右側のMandevilleは、パラリンピック発祥の町 Stoke Mandeville から名付けられている。そうした歴史を絡める辺りはいかにもイギリス人好み。

キャラクターの初期のデザインでは、擬人化された鳩やティーポット、手足のついたビックベンまであったらしく、恐いもの見たさでそれはそれで見てみたい。

スポンサーから提供される放映権料と並び、オリンピックの重要な収入源となるのがキャラクターグッズ。今までと全く変わってしまった、グラフィティーっぽく、大胆なグラフィックデザインのロゴもすでに物議を醸し出しているロンドン オリンピック。このキャラクターの評判はどう出るか。

ロンドン オリンピックでキーワードとも言える「デジタル」の時代らしく、2 つのキャラクターには Facebook と Twitter まで設けられて人気を競っている(今のところ、Wenlock の方がフォロワーが多い)。
出典:
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Unveiled Mascots for London Olympic

Finally, the next Olympic mascots were unveiled.
Wow...what can you say about this???


Now the official site shows the animation of their very fast story.
In the story, a old man retired from a big steel factory producing materials to build Olympic stadium. He brought droplets of steel to home and created these unique creatures.


With the digital age in mind, metallic-textured mascots have a London taxi light on their heads, a single large eye made out of a camera lens, and bracelets representing Olympic rings on their wrists.

Both names were named after the town in the UK and can be recognized by an initial in the head light. Wenlock (left) was named after Much Wenlock where Pierre de Coubertin, founder of the modern Olympics. He was inspired by a sports event there and launched the modern Olympic. Mandeville (right) was named after Stoke Mandeville, where the Paralympics were founded.

Among the designs at the early stage, there were anthropomorphic pigeons, an animated tea pot and a Big Ben with arms and legs. I'd like to see them purely out of curiosity. The British like to quote history like this.

In Olympic business, mascots is also a crucial income source following sponsorship revenues. London's olympic logo has already provoked public controversy as it is a bold and innovative graphic design which is totally different from the past ones. Can they become internationally...at least nationally popular mascots?

They were born in the digital age (this is a keyword of London Olympic) and have already started internet social media such as Facebook and Twitter to enjoy their competition on popularity (so far, Wenlock has more followers).

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