たまたまパリで出会った、同じ 1935 年 6 月 13 日生まれのクリストとジャンヌ=クロード。そこから全ては動きだしたのだ。なんて素敵な偶然だろう。
美術館の展示物では、彼らの作品のごく一面しか観ることができない。なぜなら、おもな作品は、ベルリンの国会議事堂やパリのセーヌ川にかかる橋、マイアミの島の周囲をすっぽりと布で覆ったり、野原一面に傘を並べて立てたり、公共の場こそが彼らのおもな作品の展示場だからだ。
彼らの作品は、普段見慣れた建物や場所を風景を変貌することで、慣れ親しんだ風景に新しい視野を与える。
そして、ポンヌフもライヒスタークも、プロジェクト実現のためにクリストが描いたドローイングは全て彼の想像の世界。実現したプロジェクトの写真と見比べると、彼のドローイングが青写真となって、驚く程、精巧なまでに再現されている。
改めて今回の展覧会で彼らの足跡を見ると、1つのプロジェクトについて、長いと 20 年余りも準備期間がある。それでいて展示期間は数ヶ月以下。有期な存在であるはかなさがアートとして作品の美しさを際立ててよいらしい(同感)。
以前読んだポール・マッカートニーのインタビュー記事で、「料理は最大の現代アートだ。とてもきれいに盛りつけられた料理は、食べることで、破壊されてなくなってしまうんだから…」というようなことを話していたけれど、やはり終わりがあって、限られた期間にしか存在しないから表現される美しさがある。
今回の展覧会ではドキュメンタリー映像の上映もあり、私はパリのポンヌフ(パリでセーヌ川にかかる一番古い橋)に布をかける作業を追体験できた。ただ布をかけるだけではダメで、彼にとっては、布の一つ一つのヒダの作り方までこだわりをもつ。
そして実際に、布が作り出すドレープは恐ろしく、感動的なまでに美しい。
彼はすっかり現代アートの巨匠となったけど、いろいろな意味でまさに現代アートのパイオニア。そのプロジェクトの実現までにいろいろな人を巻き込み、説明し、説得し、コラボレーションする。そして出来上がった作品は、公共の場に忽然と現れ、人々の注目を集める。
素晴らしいのは、彼が作品の制作のためにあらゆる層に石を投げ、その作品が完成したことで、今までは全く縁のなかった人々のコミュニケーションが始まること。アーティストや作品に対する好意も批判も、ありとあらゆるものが湧き上がるのだ。
彼の作品のスケールはもちろん、そのヴィジョンの大きさに圧倒される。
普通のアート作品と違い、国や自治体や市民やいろいろな組織の了解を得ないと実現できないので、その交渉は想像を絶するまでに厳しい道のりだ。でも、クリストはそれさえ創作の過程として楽しんでしまうのだ。
昨年 11 月にジャンヌ=クロードが亡くなって、長年の二人三脚はなくなってしまったけれども、彼女との約束を果たすべく、アラブ首長国連邦のマスタバ、アメリカのオーバー・ザ・リバーのプロジェクトを実現することをクリストは決意したらしい。その2つが作品として登場するのが楽しみだ。
彼のドローイングやドキュメンタリーを観ていたら、久々にベルリンやパリに行きたくなってしまった。
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Christo and Jeanne-Claude LIFE=WORKS=PROJECTS
@ 21_21 DEISIGN SIGHT
@ 21_21 DEISIGN SIGHT
On the last day of March, I went to the exhibition "Christo and Jeanne-Claude LIFE=WORKS=PROJECT" at 21_21 DESIGN SIGHT in Roppongi.
The wrapping of the Reichstag in Berlin (the parliament building during the German Empire) became my first encounter with Christo's work. A documentary film showed how they created the magnificent art work during the Cold War.
Everything started when a Bulgarian boy and a French girl met in Paris in October 1958. It was Chriso and Jeanne-Claude, both of them were born on 13th June 1935. What a beautiful coincidence!!
We can see only one side of their works, as their main works are so huge such as the wrapping of the Reichstag, a bridge across the Seine,
the pink cloth covering Miami's Biscayne Bay, the numerous umbrellas in California and Japan, and so on. All public spaces are the stage for their exhibited.
They changed the familiar appearance of buildings and spaces so that it gives new perspectives to viewers.
Christ made many beautiful drawings of the Pont-Neuf bridge or the Reichstag to develop his idea and project. All images in his drawings are works of his imagination. Amazingly those blueprints look precisely the same with his real works in photos.
In the exhibition, there was a timeline showing duration of each project. Some projects needed more than 20 years for preparation while exhibiting for less than a couple of months. Every their art work has an end. Brevity makes them more artistic and aesthetic.
Once Paul McCartney said "cooking is the best form of modern art. Every dish will be eaten and destroyed as soon as it comes onto a table…" in an interview. All the time, something beautiful has a end and exist only for a limited period.
There are some films in the exhibition. I saw one of them which described how they developed and created the idea, plan and art work of the Pont-Neuf bridge. Christo was not satisfied to cover the bridge by large cloth. He has sharp aesthetic sense caring each drape to cover it.
The drapes of the wrapping cloth show ethereal beauty and cannot help making us vehemently moved.
They are known as great maestros as well as pioneers in modern art in every respect. They get in, explain, and collaborate with thousands of people through the project. Their works appear in a public space all of sudden, and catch everyone's attention.
What I love most is the process of their works. They throw a stone to all levels of people for their activities. By the end of completing the works, or even after that, people who never know each other are involved and they start communication. Some criticize the artists and works, the other have in favor. All sorts of things come out.
I was extremely impressed not only by the scale of works, but the broadness of visions.
Apart from other art works, they need permission from many authorities, country, local authorities, people and so on. They always had to have a long way to repeat communications for fruition. Surprisingly Christ enjoys it as a part of his art work.
Since Jeanne-Claude had passed away last November, Christo lost his best partner throughout his long career. He decided to carry on two on-going project even after her death to keep the promise with her. One is "Mustaba" in the U.A.E and "Over river project" in the US. I'm looking forward to see how his new works will surprise us.
All his drawings and documentaries nearly made me to fly to Berlin or Paris.
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